ဘြရွင္ (ခ) ျမတ္သိန္းထြန္းအား ေခ်မႈန္းျခင္း (၃)

ဘြရွင္ (ေခၚ) ျမတ္သိန္းထြန္းက “ဘဂၤလီမ်ားႏွင့္ ျမန္မာလူ႔အဖြဲ႔အစည္း”ဆိုၿပီး ေခါင္းစဥ္တပ္ကာ အခန္းဆက္ေဆာင္းပါးမ်ား ေရးသားေနတာ အခုဆိုရင္ အပိုင္း (၈) သို႔ ေရာက္ရွိခဲ့ေၾကာင္း ေလ့လာ သိရွိခဲ့ရပါတယ္။ ေဆာင္းပါးရဲ႕ ေခါင္းစဥ္မွာကို အမွားႀကီး မွားေနလို႔ ျပင္ေပးလိုက္ပါ့မယ္။ ဘြရွင္အေနနဲ႔ ေခါင္းစဥ္တပ္သင့္တာက “တိုင္းရင္းသားဘဂၤါလီမ်ားႏွင့္ ျမန္မာ့လူ႔အဖြဲ႔အစည္း”ပါ။ ဒီလို ေျပာလို႔ အံ့ၾသသြားလိမ့္မယ္။ အကယ္၍ တစ္ခ်ဳိ႕ စာရႈသူက “ဟာဗ်ာ-ခင္ဗ်ားကလည္း ဘဂၤါလီက ဘယ္လိုလုပ္ တိုင္းရင္းသားျဖစ္ရျပန္တာလဲ။ ထပ္ၿပီးေတာ့ ရႈပ္ေအာင္ လုပ္ေနျပန္ၿပီ” ေျပာခဲ့ရင္ျဖင့္ က်ေနာ္က “ရႈပ္ေအာင္ လုပ္တာ က်ေနာ္ မဟုတ္ပါ။ သမိုင္းကို ဖ်က္၊ သမိုင္းေဖ်ာက္၊ သမိုင္းကို ေမွာက္၊ သမိုင္းကို ဗလက္ကာယက်င့္၊ သမိုင္းကို လိမ္ေနတာက စစ္အာဏာရွင္ေဟာင္းေတြနဲ႔ ၎တို႔ရဲ႕ အလိုေတာ္ရိ လူမ်ဳိးေရးအစြန္းေရာက္၊ ဘာသာေရး အစြန္းေရာက္ ဘြရွင္လို လူစားေတြပါပဲ”လို႔ ေလးစားစြာနဲ႔ ျပန္ေျဖပါရေစ။ ေကာင္းၿပီ။ က်ေနာ့အေနနဲ႔ ဘာေၾကာင့္ ဘဂၤါလီဟာ တိုင္းရင္းသားလို႔ ဘယ္အေထာက္အထားေတြနဲ႔ ေျပာရတာလဲဆိုတဲ့ အခ်က္ကို တင္ျပပါ့မယ္။

 

ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ လက္ရွိ အာဏာရအစိုးရရဲ႕ ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီးတစ္ဦးျဖစ္တဲ့ ဦးခင္ရီက လူမ်ဳိးစုတစ္ရာ့တစ္ပါးဟာ တိုင္းရင္းသားမ်ဳိးႏြယ္အုပ္စုေတြထဲမွာ ပါ၀င္ေနေၾကာင္း မၾကာခဏဆိုသလို မီဒီယာေတြမွာ ထပ္ကာဆင့္ကာ ေျပာၾကားခဲ့တာကို ျမန္မာျပည္သူလူထု တစ္ရပ္လုံး သိရွိၿပီး ျဖစ္လိမ့္မယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ အကယ္၍ မသိရွိေသးဘူးဆိုရင္ ေလ့လာလို႔ရေအာင္ လင့္ခ္ေပးလိုက္ပါ့မယ္။

 

 

Credit To: VOA Burmese

 

အထက္မွာေဖာ္ျပခဲ့တဲ့ အင္တာဗ်ဴးကို ဗီြအိုေအျမန္မာပိုင္းရဲ႕ ဌာနမႈး ဦးသိန္းလြင္ဦးက ျပဳလုပ္ခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္၊ ေအာက္တိုဘာလ (၄) ရက္ေန႔မွာ VOA Burmese ရဲ႕ Youtube Channel မွာ တင္ခဲ့တာပါ။ အဲဒီ အင္တာဗ်ဴးထဲက အဓိကက်တဲ့ အခ်က္ကို ေဖာ္ျပေပးပါ့မယ္။

 

[[ဦးသန္းလြင္ထြန္း ။ ။ ႏိုင္ငံသားအျပင္ ေနာက္တခုက တုိင္းရင္းသားေတြ အမ်ဳိးအစားခြဲျခားတဲ့ကိစၥေတြ။ ဒီေနရာမွာ ဟိုအရင္ကေတာ့ ပါလီမန္ဒီမုိကေရစီေခတ္ကဆုိရင္ ရခုိင္ျပည္နယ္ ထဲ မွာ ဘူးသီးေတာင္၊ ေမာင္းေတာ္ေဒသေတြမွာ ရိုဟင္ဂ်ာလူမ်ဳိးဆိုၿပီးေတာ့ ထည့္သြင္းၿပီးေတာ့ ရိုဟင္ဂ်ာအသံ ျမန္မာ့အသံကေန အသံလႊင့္ေပးခဲ့တာေတြေတာင္ ရွိခဲ့တယ္။ ဒီေနာက္ပိုင္း မွာေတာ့ ရိုဟင္ဂ်ာလူမ်ဳိးဆိုတာကို စာရင္းကေန ပယ္ဖ်က္ၿပီးေတာ့ အခုအခ်ိန္အထိလည္း ဒါ ျမန္မာအစိုးရရဲ ႔ ရပ္တည္ခ်က္က ရိုဟင္ဂ်ာဟာ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိး မဟုတ္ဘူးဆိုတဲ့ ရပ္ တည္ခ်က္မ်ဳိးရွိတယ္။ တဖက္ကလည္း ရိုဟင္ဂ်ာေတြက သူတို႔ဟာ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးပါဆုိၿပီးေတာ့ ေျပာေနတာေတြရွိေတာ့ ဝန္ႀကီးရဲ ႔အျမင္ေလးက ဘယ္လိုရွိပါသလဲ။

 

ဦးခင္ရီ ။ ။ ဒီေမးခြန္းမ်ဳိးက က်ေနာ္ မၾကာခဏ ရင္ဆုိင္ရပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ က်ေနာ့္ဖက္က တရားဝင္ေျပာရမယ္ ဆိုရင္ေတာ့ ရိုဟင္ဂ်ာဆိုတာက က်ေနာ္တုိ႔ လူမ်ဳိးထဲမွာ မပါဘူး။ က်ေနာ္တို႔ႏိုင္ငံမွာ အဓိကက်တဲ့ တုိင္းရင္းသား လူမ်ဳိး (၈) မ်ဳိး ရွိပါတယ္။ ရွမ္း၊ ကခ်င္၊ ကရင္၊ ကယား၊ မြန္၊ ျမန္မာ၊ ရခုိင္၊ ခ်င္း – ဒီ (၈) မ်ဳိး plus သူန႔ဲဆက္ႏႊယ္တဲ့ minority ေတြေပါင္း လိုက္ရင္ လူမ်ဳိး (၁၀၁) ပါးလို႔ ေခၚတာေပါ့။ အဲဒီအထဲမွာ ရိုဟင္ဂ်ာဆိုတာ မပါဘူး။ က်ေနာ္တုိ႔မွာ အခုနေျပာသလို လြတ္လပ္ေရးရၿပီးေနာက္ပိုင္းမွာ သန္းေခါင္း စာရင္း ႏွစ္ႀကိမ္ေကာက္ တယ္။ ၁၉၇၃ မွာ တႀကိမ္ေကာက္တယ္။ ဆယ္ႏွစ္ျခားၿပီးေတာ့ ၁၉၈၃ တႀကိမ္ေကာက္တယ္။ အဲဒီရဲ ႔ ထုတ္ျပန္ခ်က္ေတြမွာလည္း ရိုဟင္ဂ်ာဆုိတဲ့လူမ်ဳိး ထည့္ေရးထားတာ မပါဘူး။ ဒီ ရခိုင္ျပည္နယ္မွာရွိတဲ့လူေတြကို ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ရွီလူမ်ဳိးနဲ႔ စာရင္းသြင္းထားတယ္။

 

လြတ္လပ္ေရးမရခင္ အထူးသျဖင့္ ၿဗိတိသွ်ကိုလိုနီေအာက္မွာ ရွိတုန္းက ထုတ္ျပန္ထားတဲ့ gazette documents   ေတြမွာလည္း ရိုဟင္ဂ်ာဆိုတဲ့ အသံုးအႏႈန္းမပါဘူး။ ထို႔ေၾကာင့္ က်ေနာ္ ေျပာတာကေတာ့ အေထာက္အထားနဲ႔   ေျပာတာပါ။ အဲဒီလို အေထာက္အထားႏွစ္ခုအရ က်ေနာ္တုိ႔ႏိုင္ငံမွာ ရိုဟင္ဂ်ာဆိုတဲ့လူမ်ဳိးဟာ မရွိဘူး။ ဘဂၤလီ ဆိုတဲ့လူမ်ဳိးပဲ ရွိတယ္။ ဒီ ဘဂၤလီ ကလည္း အားလံုးသိတဲ့အတုိင္း ၁၈၂၄ အဂၤလိပ္-ျမန္မာ ပထမစစ္ျဖစ္ေတာ့   ျမန္မာျပည္အေနာက္ျခမ္း ၿဗိတိသွ်လက္ေအာက္ကိုေရာက္တယ္။ က်ေနာ္တုိ႔က အိႏိၵယျပည္ရဲ ႔ ျပည္နယ္ခြဲ တခု ျဖစ္  တယ္။ အဲဒီမွာ အေၾကာင္းအမ်ဳိးမ်ဳိးေၾကာင့္ အဲဒီဖက္ကရွိတဲ့ ဘဂၤလီေတြ ဒီဖက္ကိုလာၿပီး အလုပ္လုပ္ရင္နဲ႔ တခ်ုိ ႔လည္းျပန္ၿပီးေတာ့ မထြက္ေတာ့ဘူးေပါ့။ ဒါေတြက လြတ္လပ္ေရး နဲ႔အတူ ျဖစ္လာတဲ့ ေနာက္ဆက္ တြဲ ျပႆေတြျဖစ္ ပါတယ္။ က်ေနာ္တုိ႔ဆီမွာ ရိုဟင္ဂ်ာဆိုတဲ့လူမ်ဳိးကေတာ့ မရွိဘူးလို႔ တရားဝင္သတ္မွတ္ၿပီး ေျပာလို႔ပါတယ္။]]

 

စာရႈသူ ဖတ္ရႈခဲ့ရတဲ့အတုိင္းပါပဲ။ ဦးခင္ရီက “က်ေနာ္တို႔ႏိုင္ငံမွာ အဓိကက်တဲ့ တုိင္းရင္းသား လူမ်ဳိး (၈) မ်ဳိး ရွိပါတယ္။ ရွမ္း၊ ကခ်င္၊ ကရင္၊ ကယား၊ မြန္၊ ျမန္မာ၊ ရခုိင္၊ ခ်င္း – ဒီ (၈) မ်ဳိး plus သူန႔ဲဆက္ႏႊယ္တဲ့ minority ေတြေပါင္းလိုက္ရင္ လူမ်ဳိး (၁၀၁) ပါးလို႔ ေခၚတာေပါ့”လို႔ ေျပာခဲ့ပါတယ္။ လူမ်ဳိးတစ္ရာ့တစ္ပါးအေၾကာင္း ဆက္ၿပီးေတာ့ ေနာက္ထပ္လင့္ခ္တစ္ခုကို ေပးပါအုံးမယ္။

 

 

Credit To: RFA Burmese Radio

 

ေကာင္းပါၿပီ။ ေရွ႕ဆက္ပါ့မယ္။ ဦးခင္ရီဟာ လူ၀င္မႈႀကီးၾကပ္ေရးႏွင့္ ျပည္သူ႔အင္အားဦးစီးဌာနရဲ႕ ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီးတစ္ဦး ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလို ႏိုင္ငံေတာ္အႀကီးအကဲတစ္ဦးရဲ႕ ေျပာၾကားခ်က္ဟာ လက္ရွိ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရရဲ႕ ေပၚလစီမူ၀ါဒပါပဲ။ အထူးသျဖင့္ တုိင္းရင္းသားျဖစ္ျခင္း၊ မျဖစ္ျခင္း၊ ႏိုင္ငံသားျဖစ္ျခင္း၊ မျဖစ္ျခင္းကို အဓိက ဆုံးျဖတ္ႏိုင္တဲ့ အျမင့္ဆုံး အာဏာပိုင္ လူႀကီးေတြထဲမွာ ဦးခင္ရီဟာ အဓိကက်တဲ့ အာဏာပိုင္ တစ္ဦးဆိုရင္ မွားတယ္လို႔ ဘယ္သူမွ ျငင္းလို႔မရပါဘူး။ အဲဒီေတာ့ သူ႔ရဲ႕ ဖြင့္ဆိုခ်က္ဟာ မွားေနတယ္ဆိုရင္လည္း ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတရုံးကေန တရား၀င္ေၾကညာခ်က္ထုတ္ၿပီး ဦးခင္ရီရဲ႕ ဖြင့္ဆိုခ်က္ကို ကန္႔ကြက္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ဦးခင္ရီဟာ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရရဲ႕ မူ၀ါဒကို ေသေသခ်ာခ်ာ နားလည္ျခင္း မရွိပဲ ေျပာဆိုခဲ့တဲ့ ျပစ္မႈအတြက္ တရားဥပေဒအရ ျပင္းထန္စြာ အေရးယူရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါက လက္ရွိ အာဏာရ အစိုးရရဲ႕ တာ၀န္ပါ။ ဒါေပမဲ့ အခုထက္ထိ ကန္႔ကြက္ေၾကာင္း ေၾကညာခ်က္ တစ္စုံတစ္ရာ မထြက္လာေသးပါ။ အဲဒီအတြက္ ဦးခင္ရီရဲ႕ ဖြင့္ဆိုခ်က္ျဖစ္တဲ့ လူမ်ဳိးတစ္ရာ့တစ္ပါးဟာ ျမန္မာ့တိုင္းရင္းသား မ်ဳိးႏြယ္စုမ်ားျဖစ္တယ္လို႔ သြားေလသူ စစ္အာဏာရွင္ သားသတ္သမား တရုတ္ကျပား ဗိုလ္ေန၀င္းရဲ႕ လက္ထက္က အတည္ျပဳခဲ့တဲ့ တိုင္းရင္းသား (၁၃၅) မ်ဳိးမွာ ပါ၀င္ေၾကာင္းကို အတည္ယူၿပီး၊ ဒီေဆာင္းပါးမွာ သုံးခဲ့ရျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

 

ဆက္လက္ၿပီး လူမ်ဳိးတစ္ရာ့တစ္ပါးဟာ မည္သည့္ လူမ်ဳိးအုပ္စုေတြပါလဲ။ တနည္းအားျဖင့္ လူမ်ဳိးတစ္ရာ့တစ္ပါး စာရင္းပါ။ ဒီအခ်က္ကို တင္ျပရန္ အေထာက္မ်ားစြာ ရွိပါတယ္။ သို႔ေသာ္ အားလုံးကို ဒီေနရာမွာ မတင္ျပေတာ့ပါ။ တစ္ခုကိုသာလွ်င္ ကိုးကားတင္ျပသြားပါ့မယ္။ အဲဒီလို တင္ျပတဲ့အခါ ရခိုင္တိုင္းရင္းသားေတြအားလုံး တစ္ညီတစ္ညြတ္တည္း လက္ခံထားတဲ့ က်မ္းကို ကိုးကားတင္ျပသြားမွာပါ။ အဲဒီက်မ္းကေတာ့ ရမ္းျဗဲျမိဳ႔ ေတာင္ေက်ာင္းဆရာေတာ္ အရွင္စႏၵမာလာလကၤာရ ေရးသားေသာ “ရခိုင္ ရာဇဝင္သစ္က်မ္း”ပါ။ စာျပဳသူဟာ ရဟန္းစာဆို တစ္ပါးျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီက်မ္းမွာ ေအာက္ပါအတိုင္း ေဖာ္ျပထားပါတယ္။

 

102

 

 

101

 

Credit To: တို႔ဗမာအစည္းအရုံး ေဖ့စ္ဘြခ္စာမ်က္ႏွာ(http://www.facebook.com/DobamaAsiayone)

ဘြရွင္လို လူမ်ဳိးေရးအစြန္းေရာက္ေတြ အမွန္တရားကို မျမင္ႏိုင္ေအာင္ ‘ကန္း’ေနမွာ စိုရိမ္တဲ့အတြက္ ထပ္ၿပီးေတာ့ ဓာတ္ပုံမွာ မင္နီနဲ႔၀ိုင္းၿပီး ထပ္မံ၍ ေဖာ္ျပေပးလိုက္ပါတယ္။

myattheinhtun3

 

 

Credit To: တို႔ဗမာအစည္းအရုံး ေဖ့စ္ဘြခ္စာမ်က္ႏွာ (http://www.facebook.com/DobamaAsiayone)

 

ယခု ေဖာ္ျပခဲ့တဲ့ ရမ္းျဗဲျမိဳ႔ ေတာင္ေက်ာင္းဆရာေတာ္ အရွင္စႏၵမာလာလကၤာရ ေရးသားေသာ “ရခိုင္ ရာဇဝင္သစ္က်မ္း”လာ လူမ်ဳိးတစ္ရာ့တစ္ပါးစာရင္းမွာ ဘဂၤါလီဆိုတာ ပါရွိပါတယ္။ ၁၈၂၃ ခုႏွစ္ မတိုင္မီကတည္းက ရခိုင္ျပည္နယ္အပါအ၀င္ ျမန္မာႏိုင္ငံတလႊားမွာ ဘဂၤါလားေဒ့ရွ္ႏြယ္ဖြားေတြ ေနထိုင္ခဲ့ၾကတယ္ဆိုတာ ဘယ္သူမွ ျငင္းလို႔မရပါဘူး။ အထူးသျဖင့္ ရခိုင္ျပည္နယ္ဟာ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏိုင္ငံနဲ႔ နယ္နမိတ္ခ်င္းထိစပ္ေနတဲ့အတြက္ ႏွစ္ရာေပါင္းမ်ားစြာကတည္းက အမ်ားဆုံး ၀င္ေရာက္အေျခခ် ေနထိုင္ခဲ့မယ္ဆိုတာကို ဘယ္သူမွ ျငင္းလို႔ မရပါဘူး။ အဲဒီ လူသားေတြဟာ  ၁၉၈၂ ခုႏွစ္ ဥပေဒအရ တိုင္းရင္းသားျဖစ္ၿပီးသားပါ။ တနည္းအားျဖင့္ ဘဂၤါလီတိုင္းရင္းသားေပါ့။ ဒါေပမဲ့ စစ္အာဏာရွင္ အစိုးရလက္ထက္ အဆက္ဆက္မွာ ဘဂၤါလီတိုင္းရင္းသားဆိုၿပီး အသိအမွတ္ျပဳကာ တုိင္းရင္းသား အခြင့္အေရး အျပည့္အ၀ ခ်ီးျမွင့္ျခင္း မခံခဲ့ရပါဘူး။ ဒီထက္ဆိုးတာကေတာ့ ႏိုင္ငံသားျဖစ္ျခင္းဆိုတဲ့ အခြင့္အေရးကုိပင္ လက္လြတ္ ဆုံးရႈံးခဲ့ရပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ အခိုင္အမာ သမုိင္းအေထာက္အထားေတြ ရွိေနတဲ့ ဘဂၤါလီတိုင္းရင္းသားလို႔ ေခၚမလား။ သို႔မဟုတ္ အျငင္းပြားဖြယ္ျဖစ္ေနတဲ့ ‘ရိုဟင္ဂ်ာ တိုင္းရင္းသား’လို႔ ေခၚမလား။ ဒါကေတာ့ ျမန္မာျပည္လူထု တစ္ရပ္လုံးက ေရြးခ်ယ္ၾကရမွာပါ။ ဒီေနရာမွာ ထပ္ဆင့္ၿပီး တင္ျပခ်င္တာက “ရိုဟင္ဂ်ာ”ဆိုတဲ့ အျငင္းပြားဖြယ္စကားလုံး ကိစၥပါ။ က်ေနာ္ ေရးသားခဲ့ဖူးတဲ့ “၁၈၂၄ ခုႏွစ္မတိုင္မီကတည္းက ရခိုင္ျပည္နယ္တြင္ “ရိုဟင္ဂ်ာတိုင္းရင္းသားမ်ား” ရွိခဲ့ေၾကာင္းမျငင္း ႏိုင္ေသာသက္ေသအေထာက္အထား”ဆိုတဲ့ ေဆာင္းပါးတိုေလးကို ျပန္ၿပီး ကူးယူေဖာ္ျပေပးလိုက္ပါ့မယ္။

 

ရခုိင္ျပည္နယ္တြင္ “ရိုဟင္ဂ်ာတိုင္းရင္းသားမ်ား” ေနထိုင္ခဲ့ေၾကာင္း ၁၈၂၄ ခုႏွစ္ မတိုင္မီက ေရးသားထုတ္ေ၀ခဲ့သည့္ အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္ မုစ္လင္မ္ လုံး၀ မဟုတ္သူ အေနာက္တိုင္းပညာရွင္ သုေတသီ တစ္ဦး မွ ျပဳစုေရးသားခဲ့သည့္ စာတမ္းတစ္ေစာင္တြင္ ေတြ႔ရွိရေပသည္။

103

 

 

ထိုစာတမ္း၏ ေခါင္းစဥ္မွာ “ဗမာ့အင္ပါယာအတြင္း ေျပာဆိုသုံးစြဲေနၾကေသာ ဘာသာစကားအခ်ဳိ႕၏ ေ၀ါဟာရ(မ်ား)အား ႏႈိင္းယွဥ္ေလ့လာျခင္း”ဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။ အဂၤလိပ္ဘာသာျဖင့္ “A Comparative Vocabulary of Some of the Languages Spoken in the Burma Empire” ျဖစ္သည္။ ေရးသားခဲ့သည့္ သုေတသီပညာရွင္မွာ Francis Buchanan-Hamilton ျဖစ္ၿပီး၊ ခရစ္သကၠရာဇ္ ၁၇၉၉ ခုႏွစ္တြင္ ေရးသား ျပဳစုခဲ့သည္။ ခရစ္သကၠရာဇ္ ၁၈၀၁ ခုႏွစ္တြင္ ထုတ္ေ၀ခဲ့သည့္ ယင္းစာတမ္းအား အေမရိကန္ႏိုင္ငံ၊ အီလီႏြိဳက္ျပည္နယ္ရွိ Northwestern University ၏ စာၾကည့္တိုက္ႀကီးတြင္ ငွားရမ္း ဖတ္ရႈႏိုင္သည္။ ထိုတကၠသိုလ္ႀကီး၏ စာတိုက္၏ ၀ဘ္ဆိုဒ္လိပ္စာမွာ ေအာက္ပါအတိုင္း ျဖစ္သည္။

 

http://www.library.northwestern.edu/

 

ယင္းစာတမ္းတြင္ ရိုဟင္ဂ်ာတိုင္းရင္းသားမ်ား၏ အမည္အား Rooinga ဟု ေပါင္းထားသည္။ သို႔ေသာ္ ေအာက္ပါရွင္းလင္းခ်က္အရ ရိုဟင္ဂ်ာတိုင္းရင္းသားမ်ားအား ရည္ညႊန္း၍ သုံးႏႈန္းခဲ့ျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။

 

“I shall now add three dialects, spoken in the Burma Empire, but evidently derived from the language of the Hindu nation. The first is that spoken by the Mohammedans, who have long settled in Arakan, and who call themselves Rooinga, or natives of Arakan”

 

“ကၽြႏု္ပ္အေနႏွင့္ ယခု ဗမာအင္ပါယာအတြင္း ေျပာဆိုသုံးႏႈန္းေနခဲ့ၾကေသာ ေဒသိယဘာသာစကား သုံးခုကို ပူးေပါင္း၍ တင္ျပေပမည္။ သို႔ေသာ္ ထိုဘာသာစကားမ်ားသည္ ဟိႏၵဴလူမ်ဳိးမ်ား၏ ဘာသာစကား မ်ားမွ ျမစ္ဖ်ားခံ ဆင္းသက္ခဲ့ေၾကာင္း သက္ေသအေထာက္အထားမ်ားအရ ဆိုႏိုင္သည္။ ပထမဆုံး တင္ျပထားသည့္ ဘာသာစကားမွာ ရခိုင္ျပည္နယ္ (အာရ္ကာန္ျပည္နယ္) အတြင္း ေရွးကပင္ အေျခခ် ေန ထုိင္ခဲ့ၾကေသာ မဟာေမဒင္မ်ား ေျပာဆိုၾကသည့္ ဘာသာစကား ျဖစ္သည္။ ထိုသူတို႔သည္ သူတို႔ကိုယ္ကို သူတို႔ ရိုဟင္ဂ်ာ (၀ါ) ရခိုင္ျပည္နယ္ (အာရ္ကာန္ျပည္နယ္)၏ တိုင္းရင္းသားမ်ားဟု ေခၚၾကသည္။”

 

ဤစာတမ္းအား အစအဆုံး ေဒါင္း၍ ဖတ္လိုသူမ်ား ေအာက္ပါလင့္ခ္မ်ားကို ႏွိပ္၍ လြယ္ကူစြာ ေဒါင္းလုပ္ လုပ္ကာ ဖတ္ရႈေလ့လာသုေတသန ျပဳႏိုင္ေပသည္။

 

https://docs.google.com/open?id=0B4fThqDxAlBUNnhQSVZ5ek9pczg

 

http://archive.org/details/AComparativeVocabularyOfSomeOfTheLanguagesSpokenInTheBurmaEmpire

 

http://www.soas.ac.uk/sbbr/editions/soas-bulletin-of-burma-research-volume-1-issue-1.html

 

 

အခ်ဳပ္အားျဖင့္ ျပည္သူ႔အစိုးရျဖစ္တဲ့ ပါလီမာန္ဒီမိုကေရစီေခတ္က ျမန္မာ့တိုင္းရင္းသား လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိးအျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳခဲ့ၿပီးျဖစ္တဲ့ ရိုဟင္ဂ်ာတိုင္းရင္းသားဆိုတဲ့ အမည္နဲ႔ ေခၚမွာလား။ သို႔မဟုတ္ ဘဂၤါလီတိုင္းရင္းသားဆိုတဲ့ အမည္နဲ႔ ေခၚမွာလား။ ဒါကိုပဲ ျမန္မာျပည္သူလူထုက ဆုံးျဖတ္ၾကရမွာပါ။ ဒါေၾကာင့္ အထက္မွာ ေဖာ္ျပခဲ့တဲ့ အေထာက္အထားမ်ားအရ အသိဉာဏ္တစ္ထြာတစ္မိုက္နဲ႔ သမိုင္းကို ဖ်က္လိုဖ်က္စီးျပဳေနတဲ့ ဘြရွင္ရဲ႕ “ဘဂၤလီမ်ားႏွင့္ ျမန္မာလူ႔အဖြဲ႔အစည္း”ေခါင္းစဥ္ဟာ မွားေနၿပီး “ဘဂၤလီ တိုင္းရင္းသားမ်ားႏွင့္ ျမန္မာ့လူ႔အဖြဲ႔အစည္း”လို႔ ေရးသားမွသာ အမွန္ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ က်ေနာ့အေနနဲ႔ အခ်ိန္မရတာေၾကာင္း ၎ရဲ႕ ေဆာင္းပါးမ်ားကို ဖတ္ရႈႏုိင္ျခင္းမရွိတဲ့အတြက္ ေခါင္းစဥ္ကိုပဲ ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာ၊ ေလ့လာတင္ျပလိုက္ရတာပါ။

 

လွည့္စားတတ္သူ စစ္အာဏာရွင္ေဟာင္းမွားနဲ႔ ၎တို႔ရဲ႕ အလိုေတာ္ရိ ရခိုင္အၾကမ္းဖက္သမားမ်ား၏ အလိမ္အညာစက္၀န္းမ်ားမွ လြတ္ကင္းကာ အမုန္းတရားမ်ား ကြယ္ေပ်ာက္၍ ေမတၱာတရား၊ အၾကင္နာတရားျဖင့္ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံေတာ္ႀကီး တည္ေဆာက္ႏုိင္ေစေၾကာင္း ဆႏၵျပဳလွ်က္

 

ခ်မ္းေျမ့

29-11-2012

 

ကိုးကား

 

(၁) VOA Burmese, ၀န္ႀကီးဦးခင္ရီႏွင့္ ေတြ႔ဆုံေမးျမန္းခ်က္၊ အင္တာဗ်ဴးသူ- ဦးသိန္းလြင္ထြန္း၊ http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=kxBbEluUwko

 

(၂) RFA Burmese, ၀န္ႀကီးဦးခင္ရီႏွင့္ ေတြ႔ဆုံေမးျမန္ခ်က္၊ အင္တာဗ်ဴးသူ-ဦးေက်ာ္ေက်ာ္ေအာင္၊ http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=DAQK2eoX5Oo

 

(၃) ရမ္းျဗဲၿမိဳ႕ေတာင္ေက်ာင္းဆရာေတာ္ အရွင္စႏၵမာလာလကၤာရ၊ ရခိုင္ရာဇဝင္သစ္က်မ္း၊ တို႔ဗမာအစည္းအရုံးဖဘစာမ်က္ႏွာ၊

 

(၄) ဘြရွင္ (ေခၚ) ျမတ္သိန္းထြန္း၊ ဘဂၤလီမ်ားႏွင့္ ျမန္မာလူ႔အဖြဲ႔အစည္း အပိုင္း(၃)၊ ၂၀၁၂၊ Arakanese၊ 

 

(၅)  Francis Buchanan. “A comparative Vocabular of Some of the languages Spoken in the Burma Empire.” P.55. Also see Willem van Schendel (ed.)“Francis Buchanan in South East Bengal (1798): His journey to Chittagong, the Chittagong Hill Tracts, Noakhali and Comilla,”p. 55.

 

(၆) ခ်မ္းေျမ့၊ ၁၈၂၄ ခုႏွစ္မတိုင္မီကတည္းက ရခိုင္ျပည္နယ္တြင္ “ရိုဟင္ဂ်ာတိုင္းရင္းသားမ်ား” ရွိခဲ့ေၾကာင္းမျငင္း ႏိုင္ေသာသက္ေသအေထာက္အထား၊ ၂၀၁၂၊ ဓည၀တီ။

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s